Wednesday, March 4, 2009

PILIHARAYA 2 BUKIT DAN 1 BATANG

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan 7 April bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai di Sarawak, serentak dengan pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang di Perak dan DUN Bukit Selambau di Kedah.

Apa yang menarik sekali, ketiga-tiga tempat ini namanya berasal dari alam semulajadi, dan yang lebih menarik sekali ialah, pihak yang bertanding akan menggunakan seluruh jentera mereka untuk memenegi piliharaya tersebut.

Jika dilihat dari sejarah pilihanraya kecil sebelum ini, pihak BN akan menggunakan pelbagai cara danseperti menggunakan jentera kerajaan, media dan sebagainya bagi memastikan calon mereka menang. Pihak parti lawan juga tidak kurang hebatnya, di mana mereka akan menghantar petugas-petugas mereka dari seluruh negara untuk membantu calon mereka menentang BN.

Pada hemat saya, rakyat sekarang sudah bijak memilih yang mana calon harus mereka pilih. Bukan setakat calon sahaja mereka nilai, tetapi parti yang diwakili oleh calon tersebut juga dinilai. Ini jelas terbukti pada piliharaya umum yang lalu, ada calon yang baik dan berkelayakan untuk menjadi pemimpin, tetapi ditolak oleh rakyat di sebabkan oleh parti yang diwakilinya mempunyai banyak masalah.

Pada pendapat saya, pilihanraya kecil bagi ketiga-tiga tempat ini, peluang sangat cerah untuk dimenangi oleh pakatan rakyat. Banyak isu boleh diketengahkan oleh mereka seperti isu rasuah pemimpin UMNO dalam pemilihan jawatan, isu rampasan kuasa di Perak dan banyak lagi isu-isu setempat yang boleh mereka timbulkan.

2 comments:

SdPCLUB said...

tahniah en saiful...........welcome to blogger world.....

DinDeraman said...

seperti catitan pada blog saya, saya meramalkan 2BN dan 1BR..tungguuuuuu???