Monday, March 2, 2009

POLITIK PERAK SEMAKIN PARAH

Apa sudah jadi dengan politik di Perak? Masing-masing ingin menunjukkan kuasa yang ada. Di sebalik pihak pakatan rakyat, mereka sedaya upaya ingin mempertahankan kuasa yang diberikan oleh rakyat Perak untuk terus memerintah negeri. Bagi pihak barisan nasional pulak, mereka seboleh-bolehnya ingin terus memerintah negeri Seladang itu.

Masing-masing mempunyai agendanya yang tersendiri yang tidak mampu untuk rakyat Perak pikirkan. Bagi ana yang tidak berpihak kepada mana-mana parti politik, ana rasa keadah yang sesuai untuk menyelesaikan masalah ini ialah dengan cara pembubaran dun. Melalui piliharaya semula, kita lihat kuasa rakyat untuk memilih kerajaan mana menjadi pilihan mereka, samaada pakatan rakyat atau barisan nasional. Kedua-dua belah pihak hendaklah menghormati keputusan yang dibuat oleh rakyat perak.

Ana baru saja dapat berita bahawa Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar, memecat Setiausaha DUN, Abdullah Antong Sabri, dan melantik Misbahul Munir Masduki mengisi jawatan itu. Misbahul ialah setiausaha politik bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin. Pada sidang media pada 7.45 malam tadi, Sivakumar turut memberi amaran kepada Ketua Polis Perak, Datuk Zulkefli Abdullah, bahaidak wa beliau boleh dipenjara sehingga tujuh tahun mengikut Seksyen 124 Kanun Keseksaan jika menghalang sidang DUN.

Daripada berita ini, ana rasa kemelut politik Perak semakin parah dan tidak tahu bila penghujungnya. Sebagai pemerhati politik, ana rasa kemelut ini tidak mudah untuk diselesaikan kecuali Sultan Perak membubarkan Dun Perak. Semoga Perak terus berada dalam keadaan aman seperti sediakala.

No comments: