Tuesday, March 3, 2009

Sejarah tercipta di negeri Perak

Perasaan saya begitu kecewa sekali, apabila mendengar sidang tergempar diadakan di bawah pokok di kawasan letak kereta berhampiran bangunan sekretariat kerajaan negeri di Ipoh, pada sidang tersebut wakil rakyat Pakatan meluluskan usul menyokong Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar serta meluluskan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak. Apa kesudahan dengan politik Perak?

Sidang yang dikendalikan oleh Speker V Sivakumar, dikatakan tidak sah oleh Barisan Nasional dan mereka menfailkan satu permohonan injunksi di Mahkamah Tinggi Ipoh, dan Pesuruhjaya kehakiman Mahkamah Tinggi Ipoh membuat keputusan memihak kepada Datuk Dr Zambry Abdul Kadir - melarang persidangan DUN pada masa depan, tanpa sebarang tarikh akhir.
Pada satu sidang akhbar selepas persidangan dun tergempar itu, Menteri Besar Perak, Dato Ir Mohamad Nizar Jamaluddin memberitahu akan bertemu dengan Sultan Perak dalam masa terdekat mengenai keputusan sidang tergempar yang mengesyorkan baginda membubarkan DUN. Apakah Sultan Perak akan maklum akan permohonan itu? Sama-sama kita nantikan.

No comments: